Dag 9: A birthday with A long hike

Zaterdag 14 september

Voor 6u gaat de wekker reeds af. Ik draai mij nog even om, maar algauw is het reeds 6u35. Verdorie, we geraken niet uit bed. Het is eveneens Tom zijn verjaardag en geef zijn verjaardagskaart en cadeautje af. Veel kan ik nooit inpakken en meesmokkelen zonder dat hij het ziet natuurlijk. We staan op en om 7u30 vertrekken we vanuit onze zeer leuke appartement. Een absolute aanrader! Ik zie de vriendelijke kat nog aan de deur zitten en zeg hem een welgemeende vaarwel.

We rijden meteen door naar de parking van Moraine Lake. Van hieruit kunnen we kiezen uit twee wandelingen, Eiffel Lake hike of Paradise Valley Hike. We zien onderweg spectaculaire wolken langs de snelweg verschijnen.

Om 7u45 passeren we langs de weg voor naar de parking van Moraine Lake. Helaas staat de parking reeds vol en mogen we er niet meer oprijden. Pfftt, toch wel teleurgesteld rijden we verder door naar de parking van Lake Louise. Deze parking is overigens veel groter, maar zal al snel ook volstaan en afgesloten worden. We vinden nog een plekje vrij dicht bij het meer en wandelen naar het meer. Drie jaar geleden hebben we dit reeds bezocht en hebben eveneens een mooie wandeling (plain of six glaciers) gemaakt. Vandaag bekijken we enkel het meer!

We hebben honger en beslissen om eens goed te gaan ontbijten in het fameuze hotel van Lake Louise.

Na een goed gevuld ontbijt, wandelen we terug langs het meer richting de auto. Bussen en bussen zijn toegestroomd. Welcome to the jungle of people…

We bekijken even welke wandeling we nu nog zouden doen. Naar Lake Moraine gaan, is enkel nog mogelijk met een shuttle, maar daar hebben we absoluut geen zin in. Tom ziet dat er net een wandeling start waar onze auto staat. We kunnen van hieruit nog de Paradise Valley trail wandelen. Het eerste stuk is wel een 3,4 km langs de horse trail of paardenweg. Echter gaan we hier niet op vooruit wegens enorm veel modder.

We zien wel een bossneeuwhoen op zijn gemak langs het wandelpad zitten.

Uiteindelijk verlaten we de paardenweg en komen we uit op de splitsing voor onze volgende etappe naar Lake Annette.

Deze wandelweg is relatief vlak met enkele brugjes en uitzichten.

Uiteindelijk volgt er een steile klim in het bos, maar met een prachtig einde bij het meer Annette. Hier eten we onze lunch met een view op.

We zijn bijna alleen bij het meer. Slechts enkele mensen, meestal koppels doen deze wandeling. Eveneens een koppel met drie honden en een gezin met hun kindje en hond. We nemen van dit laatste gezin een foto voor hen en omgekeerd voor ons.

Van hieruit wandelen we verder naar de Giant Steps. Eerst klimmen we in het bos naar boven, tot we uitkomen in een mooi groot open stuk met vele rotsen en pika’s. We zien zelfs een regenboog verschijnen.

Van hieruit wandelen we in een mooie vallei met vele bloemen. In juni/juli moet het hier echt prachtig zijn!

Het is nog een afdaling, maar uiteindelijk komen we aan bij de Giant Steps.

Na enkele foto’s moeten we in een zeer vlug tempo zien terug te geraken. Het is inmiddels na 16u20 en we moeten een lang stuk terugwandelen. Het kan zijn dat we een deel in het donker gaan moeten wandelen, dit is nu éénmaal jaarlijkse traditie. Met mijn wandelstokken ga ik er als een speer vandoor en zeg de pika’s nog een vaarwel.

Terug in de vallei komen we nog een aziatisch koppel tegen, die nog op weg zijn naar de Giant Steps. We geven hen het advies om nog een 10-tal minuten door te stappen, maar dan toch terug te keren. We hebben ze helaas niet meer terug gezien, dus we weten niet of ze nog tot het einde van de wandeling zijn geraakt. We zetten door en wandelen of lopen zelfs om maar niet in het donker terug aan de auto te zijn. Uiteraard nemen we onderweg nog enkele foto’s, maar dan enkel nog tot Lake Annette.

Vanaf dan is het alle hens aan dek en crossen als zotten om tot de splitsing bij Lake Moraine te komen. We beslissen om niet meer de paardenweg te wandelen en langs de weg terug naar de parking van Lake Louise te gaan. De laatste 1,6 km wandelen we nog langs een skiweg, maar wat wegen deze door. Uiteindelijk geraken we nog net voor 20u bij de auto.

We rijden meteen door naar ons hotel, The Great Divide Lodge. We checken in en nemen snel een douche, zodat we proper zonder zweetgeur nog kunnen gaan eten. We bestellen elk nog een cocktail, maar deze zijn echt niet lekker. Tom geeft de cocktails terug. Bah, was inderdaad echt niet lekker. We bestellen elk een hamburger met frietjes, maar het blijft enkel bij een lekkere hap.

Drie jaar geleden was het eten hier toch beter. We vragen de rekening en gelukkig moeten we de cocktails niet betalen. Ze waren dan ook niet goed gemaakt. Terug op de kamer, bekijken we nog een stukje film op de laptop. Echter zijn we na zo een lange wandeling, totaal uitgeput na 30 km te wandelen, vallen we al meteen in slaap. Morgen rijden we naar Jasper National Park!

Weer: bewolkt, lichte regen en zon, 8 – 11°C
Stappen: 48.962
Hike: 30 km
Wildlife: bossneeuwhoen, pika’s en eekhoorns