Dag 2: A perfect 7th wedding anniversary in Waterton NP

Zaterdag 7 september

Om 5u in de ochtend worden we wakker en typ ik de blog van gisteren. Ondertussen maakt Tom de koffers klaar voor de volgende weken. Om 6u25 gaan we ontbijten. We eten een lekkere western omelet, fruit, yoghurt en een zelfgemaakte wafel! Smakelijk! Tijdens het ontbijt lezen we de leuke reacties op Facebook.

Terug op de kamer bellen we nog even met de familie, aangezien we twee dagen geen internet zullen hebben. Rond 8u15 vertrekken we uit ons hotel, richting de Walmart. De volgende dagen hebben we wel wat inkopen nodig. Een rare indeling hier, niet wat we gewoon zijn van de Walmart in de USA. Niet alles is hier te vinden vanop ons lijstje, berenspray mogen ze hier niet verkopen. We zien wel een paar leuke tuinartikelen. Dit zou toch geweldig staan in onze tuin?

Na de Walmart rijden we dus nog naar de Safeway voor verse broodjes en beleg. Hierna rijden we naar het winkelcentrum om bij de sportwinkel berenspray te gaan kopen. Hier in Canada moeten ze je bij de aankoop van zo een berenspray registreren. Ondertussen bekijk ik enkele rugzakken, omdat met ons nieuw statief onze huidige rugzak niet ideaal is om te wandelen. Na de aankoop van de berenspray, wijst een medewerker ons enkele rugzakken aan. Na lang twijfelen, beslissen we om de rugzak te kopen. We worden nu ook wel al wat ouder en onze rug moet nog wel efkes kunnen meedraaien. 😉 We vragen ook of er hier een Subway is, om onze slaatjes voor deze middag te kunnen kopen. Dit hebben ze hier ook en het ziet er een zeer leuke shopping uit, maar we hebben helaas geen tijd hiervoor. Een mooie eland zegt ons vaarwel en veilige reis naar Waterton National Park.

Eens buiten is het volledig helder geworden. Er net was het nog serieus mistig buiten. We zetten koers richting Waterton National Park! Onze roadtrip is begonnen! 😊We testen de auto op zijn muziekzenders, want Sirius hebben we ook. Na meer dan 500 zenders, zie ik de ideale zender, Roadtrip Hits. Perfect toch voor ons. Het is een kleine drie uur rijden naar Waterton NP, goeie muziek is dus zeker een must. Onderweg zijn we getuige van een Truck Convoy?

Tijdens het typen van mijn blog heb ik de volgende info hiervan gevonden: https://www.specialolympics.ca/albertatorchrun/events/sat-09072019-0800/2019-truck-convoy

The Truck Convoy for Special Olympics is an annual event which unites Law Enforcement and the Transportation Industry to raise funds for Special Olympics athletes. 2019 marks the 18th anniversary of the inception of the event. Since it began in 2001, more than 15,000 trucks - big rigs to dump trucks - have traversed more than 10,000 km.

Het gaat inderdaad kilometers ver. Daarna is het vrij rustig op de weg. We zien lange uitgestrekte weiden met koeien, paarden en schapen. Aan de rechterkant bevinden zich de bergen, maar uiteindelijk komen de bergen in onze richting tevoorschijn.

We stoppen net voor het binnen rijden van het park aan een uitzichtpunt voor enkele foto’s. Hier hebben we drie jaar geleden ook gestaan, maar met minder goed weer. We hebben hier dan wel een zwarte beer gespot, maar nu zal het te warm zijn en we zien geen beer.

We rijden weer weg tot aan de ingang van het park en kopen onze Nationale Parken abonnement. Er hangt geen melding van afsluiting voor de CLT. De Crypt Lake Trail is open! Oef, de beren zijn deze keer geen spelbreker en we kunnen morgen dus deze wandeling gaan doen. De drukte valt nog behoorlijk mee in het park en we rijden tot aan het fameuze Prince Wales Hotel. Hier eten we onze lunch met een fantastisch uitzicht.

Na onze lunch en meerdere foto’s rijden we naar de Marina Ticket Office om onze tickets te kopen voor op de boot naar de wandeling van morgen. Voorlopig staan er nog maar 12 wandelaars op en ik dacht dat er in totaal 60 personen mee kunnen op de boot. Het zal morgen dus niet druk worden op deze wandeling. Van hieruit rijden we naar het Visitor Center voor meer info over de wandelingen in de buurt. Helaas is de Akamina Parkway volledig afgesloten voor het publiek. Dit wil zeggen, geen wandeling naar Cameron Lake en geen wildlife-viewing. 😞

Bijna alles is hier afgesloten sinds de grote brand in 2017. Denk dat beren hier ook wel vertrokken zijn, nu alles hier afgebrand is. We kunnen wel nog gaan wandelen naar de Bertha Falls/Lake, maar ik ben serieus moe geworden. Van hieruit rijden we naar de parking van de Bertha Falls en vinden nog ÊÊn plekje.

Het is een gemiddelde wandeling, maar aangezien het relatief druk is en ik echt wel moe ben geworden, beslissen we om eerst nog naar het hotel te rijden. Een beetje verderop ligt ons hotel voor de komende twee nachten en besluiten om reeds in te checken. Het is nog maar 15u, maar we krijgen reeds de sleutel van onze kamer. We laden alle koffers uit en wandelen terug naar de office voor een lekker zelfgemaakt koekje. Die mag je hier gratis meenemen. Koffie hebben ze helaas niet en we wandelen naar het centrum, waar we elk een koffie kopen. We drinken onze koffie aan het meer op en beslissen om terug te rijden naar de wandeling van Bertha Falls.

Terug op de parking is het al minder druk. Bij het parkeren spot ik vijf herten, een mama met vier kleintjes. Oh zo lief! De mama zit te spelen met haar kindjes, ze lopen zelfs voor onze geparkeerde auto.

We starten de wandeling en komen veel wandelaars tegen, die aan het terugkeren zijn. Mooi, hebben we de waterval voor ons alleen. De uitzichten zijn mooi, maar ook wel confronterend omwille van de grote brand. We stoppen aan het uitzichtpunt. Ps Teddy (de mascotte) is uiteraard ook weer van de partij!

Van hieruit is het niet meer zo ver naar de waterval, nog een kleine klim en we zijn bij de waterval. Spectaculair zou ik deze niet noemen, maar de wandeling was een mooie opwarming voor morgen.

We keren terug en het meer ziet er nog blauwer uit, nu de zon aan het zakken is.

Terug aan de parking rijden we nog naar de Cameron Falls. Er staat ook niemand meer en we vinden deze waterval zelfs mooier dan de Bertha Falls.

We hebben beiden honger gekregen en beslissen om een pizza te gaan eten. Bij Waterton Pizza’s bestellen we de Bertha pizza! Tijdens het wachten, wandelen we even rond het stadje en 20 minuten later eten we deze lekkere pizza op aan het meer.

Na de overheerlijke pizza, nemen we onze cameraspullen en wandelen naar een mooi fotografeerplekje voor enkele foto’s van het imposante hotel en de bergen.

Een perfecte afsluiter van een mooie dag. Rond 20u30 zijn we terug bij het hotel en na een douche vallen we beiden al snel in slaap. Morgen wandelen we onze eerste grote hike, de Crypt Lake Trail.

Weer: zonnig, 23 °C
Stappen: 19.023
Hike: 5,2 km
Wildlife: 5 herten

1. Convooooy, laat me denken aan de simpsons! Leuk om mee te maken, zeker met dat het voor een goed doel is!
    Die beren beeldjes zou ik overal in de tuin zetten, zo leuk!!
    En wat een pracht van een foto’s! Weer om van weg te dromen, zeker met die prachtige watervallen en dat prachtig hotel❤️
    Wel raar van die berenspray, vraag me af hoe het komt dat je nu moet registreren enzo.

1. Haha, Tom zei dat ook op het moment van de Convoy a la Simpsons! Ja, de beren beeldjes waren zo leuk, zou eens moeten online kijken of er ik er toch zo ene kan vinden voor thuis.