Dag 11: Spectacular views in Jasper National Park

Maandag 16 september

De wekker loopt af om 6u30 en een kleine 10 minuten later staan we op. We eten enkele muffins op als ontbijt en maken ons klaar voor een stevige wandeling. Om 7u30 zitten we in de auto en na nog geen twee minuten rijden, houden we halt voor een hele kudde wapitiherten. Ze staan midden op de baan en het mannetje (de baas), roept continue tegen zijn vrouwtjes.

Hierna rijden we nog langs een aantal uitzichtpunten, waarvan ik de straatnamen niet meer van weet. We zien nog één wapitihert tussen de bomen rondwandelen.

Vervolgens zetten we koers naar de Miette Hot Springs waar we de Sulphur Skyline Hike gaan wandelen. We starten de wandeling om 9u15. Er is nog niet veel volk bezig met de wandeling. Behalve een hele grote groep Aziaten, die enorm luid praten, is het vrijwel rustig. Ik zet er een stevig tempo op bij het beklimmen tot aan de top. Tom kan niet volgen en vraagt de hele tijd “wie ben jij?”. Er zat misschien een superkracht in de koffie of de benen beginnen goed mee te werken. 😊

Het laatste stuk tot aan de top, is er eentje met losse stenen en enorm steil. Maar met klimmen heb ik minder een probleem dan de afdaling. Op een zeer vlugge tijd staan we dan bovenaan met een formidabel uitzicht.

We nemen de tijd om foto’s te nemen en na een klein half uurtje, beginnen we aan de afdaling. Deze verloopt vrij snel en goed! We komen enkele vriendelijke mensen tegen, waaronder het gezin met hun twee kleine kindjes. Die kindjes doen dat super goed! We zien nog twee kleine schattige hondjes van zeer vriendelijke Aziaten. Eigenlijk is iedereen op deze wandeling enorm vriendelijk, het zijn dan ook allemaal hikers en geen toeristen. Bijna op het einde van de wandeling praten we met nog een koppel en kleine 15 minuten later staan we terug op de parking.

We wandelen naar de Miette Hot Springs café voor het benuttigen van een lunch. Een lekkere swiss en ham toast met sla/soep. Hmmm, heerlijk!

Normaal hadden we gepland om te zwemmen in deze hot springs, maar het is zo klein en druk, dat we beslissen om terug door te rijden. Op de terugweg stoppen we nog bij de Punchbowl Falls. Een waterval, waarvan er langs het wandelpad geen uitzichtpunt meer van is. Vergane glorie dus.

Daarna stoppen we nog bij Pocahontas, een oud koolmijnstadje. Er is bijna niets meer van te bezichtigen, nogmaals vergane glorie.

Aangezien het nog altijd mooi weer is, beslissen we om te gaan bootjes varen op Pyramid Lake. Het is wel eventjes rijden, aangezien dit meer aan de andere kant van Miette Hot Springs ligt. Pas om 16u20 arriveren we bij de bootverhuur. Er zitten slechts enkele mensen op het grote meer te varen. We kiezen voor een dubbele kajak in plaats van een kano. Tom heeft dit nog nooit gedaan en ik één keer. Ik mag vooraan gaan zitten en geef instructies aan Tom. Links – rechts – links en dit samen blijven doen.

We varen naar de andere kant van het meer en zien continue bergen. Uiteindelijk zitten we alleen op het meer en moeten we een donkere regenwolk zien te trotseren!

Ik gebruik mijn superkracht om de regen tegen te houden en voila geen regen. 😉

Na bijna 1,5 uur te kajakken, meren we terug aan het strand aan. Dit voelt raar aan in de benen, bij het uitstappen van de kajak. We brengen de vestjes terug en praten nog even met de verhuurder, die oorspronkelijk van Australië is. Hierna nemen we nog enkele foto’s bij het strand.

Een eindje verderop zien we prachtige herfstkleuren opduiken langs de meren. Prachtige gele herfstkleuren beginnen meer en meer uit te komen.

Tom begint moe te worden en we rijden naar het centrum van Jasper voor enkele boodschappen. We springen nog enkele souvenirshops binnen, waarbij ik nog twee t-shirts koop. Als avondeten kiezen we voor take-out bij de lokale pizzatent, maar die lekkere hamburgers verkopen. We kopen elk een hamburger met poutine. Op aanraden van mijn zus, is poutine, frieten met een bruine saus en kaas. Bij het ijssalon kopen we nog een milkshake voor erbij. We eten onze maaltijd op in de cabin met elk nog een biertje. Het frambozenbier is voor mij, maar is echt niet lekker.

Na het eten, schrijf ik nog een dag van de blog. Rond 23u ga ik slapen, want morgen moeten we vroeger vertrekken voor onze wandeling.