Dag 1: Off to Calgary

Vrijdag 6 september

Om 6u in de ochtend gaat de wekker af. Moeizaam staan we pas op om 6u20. Nog de laatste spullen in de koffers doen en nog even alles nakijken.

Regenkledij: check
Winterkledij: check
Zomerkledij: check
Sneeuwkledij: check
Wandelkledij: check

Het inpakken naar Canada vraagt wel de nodige spullen... :)

Om 7u08 vertrekken we met de auto richting Amsterdam. Behalve de trein waarvoor we even hebben voor moeten wachten, was het verkeer enorm rustig op de weg. We eten tussendoor onze koffiekoeken op in de auto. Reeds om 9u18 rijden we de parking van Schiphol binnen.

De eerste etappe is reeds afgelegd. Op naar de volgende! We wandelen eerst naar KLM voor het inchecken van de koffers. Dit moet je zelf doen. Wablief! Als dit maar goed afloop (lees verhaal van onze reis naar Canada in 2016). Met een bang hart, zie ik mijn koffer mee in de diepte verdwijnen. Daarna is het zoals gewoonlijk de paspoort - en veiligheidscontrole. Niets moet uit de handbagage, geen schoenen uit, het loopt allemaal vlotjes. De laptoptas van Tom krijgt wel een extra controle, maar dit is enkel een selectie van de computer. Ze vinden niets verdacht. :)

Het is nog maar 10u25 en wandelen door de vele winkeltjes in de luchthaven. We beslissen om nog een kop koffie te drinken. Grote tassen koffie, die we zelfs niet helemaal uitkrijgen.

Inmiddels is het reeds 11u20 en wandelen we naar de Gate E6. Om 11u45 mogen we in het vliegtuig en zien twee dames op ons zitjes zitten. Een stewardess helpt de vrouwen met het vinden van hun juiste plek. Het zal wel een vergissing geweest zijn. Om 12u15 zitten iedereen al in het volle vliegtuig, maar zien we op de app een vertraging van een half uur verschijnen. De piloot meldt dat de back-up batterij voor de stroom niet goed werkt. Ze moeten dit uiteraard herstellen of een nieuwe laten installeren. Om 13u15 is het vliegtuig terug in orde en kunnen we vertrekken. We bekijken wederom een aantal films om de tijd te doden.

De middagmaaltijd wordt aan de late kant geserveerd en hebben enkel nog de keuze uit de pasta. Aperitief werd ook niet gegeven en geen ijsje zoals we gewoon zijn. :( Nog een snack wordt gegeven een uur voor het landen, maar het was deze keer ook niet "wow". Na 14u (tijd in Calgary, bij ons dan al 8uur later) arriveren we in de luchthaven van Calgary. De vlucht viel op zich wel mee, maar heel de vlucht heeft de meneer voor zich zijn zitje tot het uiterste naar beneden laten zakken. Ik was de afgelopen jaren al te veel verwend geweest.

We wandelen uit het vliegtuig en moeten eerst door de douane gaan. Het zijn self-scans en dit loopt behoorlijk vlot. Na nog een korte babbel en paspoorten nog eens te laten tonen, staan we al bij de kofferophaling. Tom vindt zijn koffer al snel, goed dan moet de mijne toch wel kort volgen. Maar neen, koffer komt gewoon niet tevoorschijn. Na bijna 10 minuten wachten en een bang hart, komt Tom met mijn koffer tevoorschijn. Oef! Die drama hebben we deze keer gelukkig niet hoeven mee te maken.

Van hieruit is het nog een flink stukje doorwandelen naar Alamo. We zien dat iedereen een begeleider krijgt om in de garage hun auto toegewezen te krijgen. Bij ons is er niemand beschikbaar en mogen zelf naar de garage. Er staan ons wel een meneer op te wachten en wandelt met ons naar een rode sportieve Jeep met gratis upgrade. We kijken naar de koffer, maar die is wel aan de kleine kant. Hij stelt voor om dan een andere wagen te kiezen, een Dodge Durango! Een gratis (serieuze) upgrade met full-option, echt alles heeft die auto... Sensors, stoelverwarming, open dak, gps, we kunnen zelfs een film bekijken in de auto als we dat wensen. Zeer enthousiast verlaten we de parking en rijden naar ons hotel in Calgary. Gps van de auto werkt prima en nog voor 16u staan we op de parking van de Best Western Plus Downtown Suites. Een foto van de auto neem ik morgen wel. ;)

We checken in en krijgen nog elk een flesje water. Vannacht slapen we gratis in deze mooie grote kamer met mijn verzamelde punten van de Best Western.

Aangezien we beiden nog niet zo moe zijn, gaan we de stad nog even verkennen. We wandelen langs de winkelstraat tot aan de Calgary Tower.

Normaal gingen we deze nog bezoeken bij helder weer, maar doordat er een grote bewolking is, slaan we dit over. We halen reeds geld geld uit de automaat en wandelen van hieruit naar de Olympic Plaza en Women are persons.

Op weg naar East Village zien we een omgekeerde kerk hangen. Dit moet ook een soort van kunstwerk voorstellen.

Van hieruit wandelen we naar de 4th St. Bridge. Een populaire Instagram plaats door de vele kunstwerken op de muren van de brug.

De vermoeidheid begint voelbaar te worden, maar we zetten de wandeling nog even verder. We passeren nog langs de Wonderland Sculpture, Chinatown en Bow River Riverwalk.

Wonderland Sculpture

Bij Bow River Riverwalk zien we enorm veel zwarte eekhoorns. Geweldig!

Bij de brug van het park nemen we nog een foto van onszelf, vooraleer onze ogen echt beginnen toe te vallen.

Na deze flinke wandeling hebben we zelfs nog honger gekregen. We halen nog een kleine snack bij de Dairy Queen, die net bij ons hotel gelegen is. Daarna nemen we nog een douche en kruipen we om 20u15 in bed. De blog zal ik morgenochtend een update geven. Tot morgen!

Weer: bewolkt, 19 °C
Stappen: 14.008 stappen
Wildlife: zwarte eekhoorns

1. Grote proficiat met jullie mee
    7 huwelijk van dag๐Ÿฅ‚๐Ÿพ๐ŸŽ‚๐Ÿน๐Ÿธ๐Ÿฅฐ๐ŸŒน๐Ÿ’‹๐ŸŒท❤️

2. Ben blij dat alles toch redelijk vlot gegaan heeft! Jammer van het eten in de vlucht en de ongemanierde l*l die voor je zat. Ook goed dat je zo een toffe auto hebt!
    Calgary ziet er nog redelijk mooi en interessant uit! Toch prachtige foto’s er van!
    Geniet er alvast van en wees voorzichtig!!

1. De auto is inderdaad een mooie meevaller. Ja Calgary viel nog mee van stad, maar geef mij maar liever de natuur. Foto's zijn enkel met de gsm genomen. De eekhoorns vond ik echt leuk ๐Ÿ˜Š groetjes